Monday, February 8, 2010

jenis-jenis os

Sistem berkelompok
Sistem luar talian telah mengurangkan kebergantungan kepada tenaga manusia.
Pemprosesan input dan output adalah satu peranti yang boleh mengawal satu atau lebih peripheral atau ingatan tanpa melalui pemproses pusat.

i. 1.1




Multi pengatucaraan
Sitem berkelompok satu alran ini telah menimbulkan pembazirankerana pada setiap keseluruhan mesin telah menumpukan hanya untuk mlaksanakan satu kerja,tanpa mengira sebesar mana kerja tersebut. Masalah ini telah dapat diatasi dengan menggunakan idea multi-pengaturacaraan iaitu satu teknik untuk menjalanka beberapa aturcara pada satu mesin pada masa yang sama. Beberapa aturcara dimasukkan serentak dan pemproses pusat membahagikan masa untuk memproses tiap-tiap aturcara tersebut. Semasa perlaksanaan program-program biasanya dilihat pada 2 fasa iaitu intensif-komputeran an intensif i/o.
Sistem perkongsian masa
• Sistem ini sangat dalam mewakili sistem multi-pengaturcaraan,multi user. Kebiasaannya sistem CAD dan pemprosesan teks menggunaka sistem perkogsian masa.
• Objektif utama sistem multi user dan time sharing adalahmasa tindak balas yang baik.
• Penjadualan: round robin (ada masa insan,Time slicing)
• Program yang dilaksanaka mempunyai giliran keutamaan meningkat semasa menuggu dan menurun selepas khidmat diikut.
• Pengurusan ingatan:resident program,time sharingmenyediakan perlindungan dan mengasingkannya atas perkongsian perlu untuk memelihara ingatan semasa pertukaran data dan program.
• Biasanya dalam sistem time sharing , program-program jarang berhubung antara satu sama lain kerana hanya utuk pengguna berlainan.
• Pengurusan i/o:mesti canggih kerana mengendalikan multi user dan peranti-peranti. Pemproses ke atas sampukan terminal tidak memerlukan masa kritikalkerana kelajuan terminal dan pengguna adalah relatifnya perlahan.
• Memastikan kesepaduan (integrirti)sistem dan prestsi yang baik apabila membuat perlokasian dan lokasi semula peranti-peranti.
• Penngurusan fail:capaian fail boleh serentak,ada kemungkinan berlaku percubaan capaian yang konflik maka pengurusan fail meti menyediakan kawalan perlindungan (protection dan capaian serentak)

Sistem masa nyata
Sistem ini digunakan dalam persekitaran bilangan peristiwa yang banyak dan diproses masa yang singkat. Contoh, penggunannya ialah kepada industri kawalan, kawalan pensuisan telefon, kawalan kapal terbang dan simulasi bahasa nyata biasanya digunakan pada ketenteraan.
• Objektif Uatama
Sistem masa nyata adalah menyediakan masa tindak balas keatas sesuatu kejadian dengan pantas dan memenuhi penjadualanya.
• Objektif Kedua
I. Mempertimbangkan keselesaan pengguna dan penggunaan sumber bahan
II. Penjadualan ingatan : cara penbadingan dengan jenis multipengaturcaraan yang lain sistem ini kurang permintaan keatas pengurusan ingatan. Sebabnya banyak proses-proses berada dalam ingatan kekal supaya mendapat maklum balas dengan cepat. Pergerakkan diantara ingatan umtama dan sekunder adalah sedikit.
III. Penggurusan peranti : masa kritikal pengirusan masa peranti adalah satu daripada cirri-cirinya. Cirri-ciri tambahan seperti mengurus sampukan dan i/o buffering serta menyediakan panggilan sistem supaya membenarkan pengguan berhubungan antara satu sama lain.
IV. Pengurusan fail : biasanya sistem masa nyata yang besar sahaja ada storan sekuner contohnya kawalan automatif tidak langsung memerlukkan storan sekunder. Walaubagaimanapun jika ianya ada dalam sistem ini maka semua keperluan yang terdapat dalam sistem multipengaturcaraan yang lain perlu ada pada sistem masa nyata.





Sistem Pengoperasian Pengagihan ( distributed OS )
Objektif utama sistem pengoperasian ini adalah lutsinar. Iaitu pengagihan komponen dan sumber bahan disorok dari pengetahuan pengguna dan program aplikasi melainkan jika diminta
Sistem ini menyediakan perkongsian sumber bahan, mengurus capaian jauh sumber bahan, komunikasi dengan proses yang jauh dan sebagaiya. dalam menyatukan sumber bahan berkongsi, maka diantara perhikmatan yang perlu adalah global naming, sistem fail pengagihan, dan menyediakan pengagihan perkomputeran seperti komunikasi internal proses dan panggilan jaub subrutin.

Contoh-Contoh Sistem Pengoperasian
I. MS-DOS ( PC-DOS ) – single-user, single process.
II. Unix O.S – multi- user time sharing O.S
III. iRMX86 o.s – real time o.s oleh intel
IV. WINDOWS
V. OS 2

No comments:

Post a Comment